Rotondes
We kennen twee soorten rotondes.
1 De voorrangsrotonde. (mini rotonde)
2 Het grote verkeersplein.
1 De voorrangsrotonde:
De voorrangsrotonde of mini rotonde is herkenbaar aan:
1 Het heeft meestal één smalle rijbaan
2 Bestuurders op de rotonde hebben voorrang.
Loopt het fietspad buiten om de rotonde dan hebben de fietser, snorfietser en voetgangers geen voorrang wanneer je de rotonde oprijdt of verlaat.
Wel rekening houden dat er misverstanden kunnen ontstaan.
Kijk tijdens het naderen in de binnenspiegel.
Nader een rotonde met zo'n 15 a 25 km p/u in de tweede versnelling met in eerste instantie het koppelingspedaal omhoog.
Begin zo,n 50 à 100 meter voor de rotonde al met het terugschakelen.
Kijk tijdens het naderen naar de overkant en de linkerzijde van de rotonde wat voor verkeer de rotonde daar nadert of oprijdt.
Je kunt dan al een inschatting maken of de rotonde vrij voor jou is of dat er verkeer rijdt wat je voor moet laten gaan.
Wanneer er bestuurders in het eerste kwart van de rotonde rijdt en deze willen de rotonde blijven volgen dan moet je deze bestuuders voor laten gaan.
Zijn ze verder dan een kwart van je verwijdert dan kun je meestal doorrijden.
Wil je rechtsaf (¼ rond) dan doe je bij nadering van de rotonde de richtingaanwijzer aan naar rechts.
Je rijdt de rotonde op en met dat je de rotonde op rijdt kijk je rechts naast jou naar het fietspad.
Wil je half rond (rechtdoor) dan doe je geen richting aan als je de rotonde oprijdt.
Wanneer je ter hoogte bent van de eerste afslag (¼ rond) doe je de richtingaanwijzer aan naar rechts.
Direct nadat je de richtingaanwijzer hebt aan gedaan kijk je rechts naast jou naar het fietspad.
Wil je drie kwart rond (linksaf) dan doe je richting aan naar links.
Wanneer je ter hoogte bent van de afslag halfrond doe je de richtingaanwijzer aan naar rechts.
Direct nadat je de richtingaanwijzer hebt aan gedaan kijk je rechts naast je naar het fietspad.
Houd er rekening mee wanneer je de rotonde verlaat het fietspad weer bij de rijbaan kan worden gevoegd.
Fietsers en snorfietsers komen hier de rijbaan oprijden.
Kijk tijdens het optrekken nog een keer in de binnenspiegel.
Klik hier voor een afbeelding waar je de richting moet aangeven .
Turbo rotonde.
Dit soort rotondes zijn aangelegd om het verkeer beter te laten doorstromen.
Maar het levert bij een groot aantal bestuurders problemen op om deze turbo rotonde goed te berijden.
Bij Hoogeveen- Oost liggen er twee turbo rotondes achter elkaar.
De eerste rotonde:
Je komt bij de eerste rotonde van links (kant van de witte auto) aanrijden op de afbeelding en gaat de rotonde driekwart rond.
Bij het naderen van de rotonde sorteer je helemaal naar links voor.
Je neemt de binnenste baan van de rotonde.
Je rijdt nu naar de tweede rotonde:
Hier treedt meestal het probleem op.
Je komt bij de tweede rotonde van rechts aanrijden (kant van de tractor) op de afbeelding en gaat deze rotonde ook driekwart rond.
Je rijdt de rotonde op en zodra je de rotonde een kwart rond bent ga je NIET NAAR DE BINNENSTE BAAN MAAR BLIJF JE OP DE BUITENSTE BAAN RIJDEN.
Rijd de rotonde nog halfrond om deze te verlaten.
Rijd je per ongeluk toch in de verkeerde baan kijk dan eerst goed of je wel naar de juiste baan kunt gaan.
2 Het verkeersplein:
Wanneer je het verkeersplein nadert hebben in eerste instantie bestuurders van rechts voorrang.
Tenzij het verkeersplein door verkeerslichten of verkeersborden wordt geregeld.
(Houd er rekening mee dat in het buitenland vaak de bestuurders op het verkeersplein voorrang hebben.)
Wanneer je rechtsaf wil slaan doet je tijdens het naderen de richtingaanwijzer aan naar rechts.
Kijk wanneer je het verkeersplein verlaat goed over je rechterschouder.
Fietsers en bromfietsers kunnen je daar rechts inhalen.
Wanneer je halfrond wilt (rechtdoor) geeft je geen richting aan als je het verkeersplein oprijdt.
Je hebt de keus welke rijstrook je neemt de rechter- of de linker rijstrook.
Neem je de linker rijstrook dan doe je tijdens het naderen de richtingaanwijzer naar links aan.
Wanneer je op de linker rijstrook van het verkeersplein rijdt doe je de richtingaanwijzer weer terug.
Ben je ter hoogte van de afslag rechtsaf dan zet je de richtingaanwijzer aan naar rechts en ga je terug naar de rechter rijstrook.
Kijk voordat je het verkeersplein verlaat nog over de rechter schouder voor eventuele fietsers of bromfietsers.
Wanneer je driekwart rond wilt (linksaf) doe je tijdens het naderen van het verkeersplein de richtingaanwijzer aan naar links.
Wanneer je op de linker rijstrook van het verkeersplein rijdt doe je de richtingaanwijzer weer terug.
Ben je ter hoogte van de afslag halfrond dan zet je de richtingaanwijzer aan naar rechts en ga je terug naar de rechter rijstrook.
Kijk voor dat je het verkeersplein verlaat over de rechter schouder voor eventuele fietsers of bromfietsers.