Het Praktijkexamen
Wat moet je meenemen naar het praktijkexamen
Jij moet meenemen:
Een geldige legitimatiebewijs.
De uitnodiging die jij via de e-mail van het CBR hebt ontvangen.
Het zelfreflectie formulier en vul deze thuis al in.
Hoelang duurt een praktijkexamen
Het praktijkexamen duurt in totaal 55 minuten.
Hiervan zijn 7 minuten kennismaking en inleiding, 40 minuten praktijkexamen en 8 minuten ter afsluiting waarin jou verteld wordt of je geslaagd of gezakt bent.
Kennismaking en inleiding examen
Voordat het praktijkexamen begint maak je eerst kennis met de examinator. Jij moet je daar legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.
Je levert bij de examinator het zelfreflectie formulier in welke na afloop van het praktijkexamen met jou wordt besproken.
Er wordt een korte uitleg gegeven over het praktijkexamen.
Nu ga je naar de auto en tijdens het naar de auto toe lopen krijg je een ogentest.
Je moet een kenteken van een stilstaande auto kunnen lezen op een afstand van circa 25 meter.
Wat wordt er van jou verwacht en wat kun jij verwachten op het praktijkexamen?
Er wordt van jou verwacht dat je tijdens het praktijkexamen zelfstandig autorijdt en een veilige en vlotte rit laat zien. Zelfstandig autorijden houd in dat jij de auto helemaal alleen kunt bedienen je wordt niet geholpen met het wegrijden, schakelen, koppelen, sturen, enzovoort.
Jij weet ook hoe je bepaalde functie’s kunt in- en uitschakelen bijvoorbeeld de verwarming instellen, lichten aanzetten, achterruitverwarming inschakelen, alarmlichten aanzetten, groot licht aan- en uitzetten, bediening ruitenwissers, claxon. Tevens weet je de betekenis van de waarschuwingslampjes en meters op het dashboard.
Ook gaat de examinator er vanuit dat jij alle verkeerssituatie’s die je tegen komt op het praktijkexamen zelfstandig oplost.
Een veilige rit spreekt voor zich maar het moet ook een vlotte rit zijn. Ga niet overdreven langzaam rijden of extra lang wachten om een kruising op te rijden. Indien zich de mogelijkheid aanbiedt bij een kruising om door te rijden moet je dat ook doen.
Meerijden met het verkeer houd in dat je daar ook de geldende maximum snelheid rijdt tenzij het volgens jou verstandiger is om langzamer te gaan rijden.
Bijvoorbeeld het wordt behoorlijk smal, grote verkeersdrukte of een andere reden waardoor het naar jouw inzicht nodig is om langzamer te gaan rijden. Ga dan in zo’n geval ook zeker rustiger rijden dat wordt van je verwacht. (Inzicht)
Wat kun je verwachten:
Voordat je gaat rijden kan de examinator jou een paar vragen stellen over de banden, over een aantal punten onder de motorkap, over het dashboard en andere schakelaars, stoel- en spiegelafstelling in de auto.
Tijdens het praktijkexamen geeft de examinator jou de route op net zoals dat tijdens het lessen gebeurd.
Wordt er niets gezegd dan ga je rechtdoor op een rotonde ga je dan halfrond. Kom je tijdens het praktijkexamen een verkeersbord tegen bijvoorbeeld een verplichte rijrichting waar je gedwongen wordt om links of rechtsaf te slaan dan zegt de examinator niets.
Er wordt vanuit gegaan dat jij zelf de verkeersborden ziet en deze opvolgt.
Rijd ook geen doodlopende weg in maar blijf de doorgaande weg volgen.
Nader je een afbuigende voorrangsweg dan is in de afbuigende voorrangsweg de doorgaande weg.
Tijdens het praktijkexamen krijg je ook een stuk zelfstandig wat in houdt dat je een stuk op de navigatie moet rijden.
Rijd je verkeerd dan wordt dat niet als een fout gezien het gaat erom dat jij veilig blijft rijden.
(Geen weg inrijden waar je niet in mag rijden natuurlijk.)
Ga je met de navigatie rijden dan gaat de examinator er vanuit dat jij het navigatiesysteem zelfstandig kunt bedienen.
Rijd je verkeerd tijdens het rijden met de navigatie dan wordt dat niet als een fout gezien indien het maar wel veilig gebeurd.
Blijf altijd voorspelbaar voor het overige verkeer. Doe geen plotselinge dingen waar anderen geen rekening mee hebben gehouden.
Je krijgt twee bijzondere verrichtingen op het praktijkexamen.
Er is de keus uit een hellingproef, recht achteruitrijden, parkeeropdracht, bocht achteruit of een omkeeropdracht.
De examinator zegt tegen jou wat voor bijzondere verrichting je moet doen en jij bepaald zelf waar je de bijzondere verrichting uitvoert.
Het recht achteruit rijden doe je aan de rechter kant van de rijbaan en je moet zo ongeveer 20 meter recht achteruit kunnen rijden.
Een parkeeropdracht op een parkeerplaats: Je rijdt heel rustig de parkeerplaats op om te kijken waar jij het makkelijkst in een parkeervak kunt parkeren.
Zorg indien mogelijk dat je aan beide zijden van de auto een leeg parkeervak hebt. De examinator zegt van te voren of je vooruit of achteruit moet inparkeren.
Je kunt ook de opdracht krijgen om te fileparkeren .
Bij een omkeeropdracht moet jij de auto keren. Je kunt een opdracht krijgen om de auto door middel van een halve draai te keren of te keren door middel van steken.
Zelf moet je een plaats zoeken waar je de omkeer opdracht kunt uitvoeren.
Ook kun je de opdracht krijgen om een bocht achteruit maken.
Je zoekt zelf weer een geschikte plaats uit om een bocht achteruit te maken.
Tijdens het praktijkexamen kun je gewoon een gesprek aangaan met de examinator.
De examinator praat met jou niet om jou af te leiden maar om een ontspannende sfeer te creëren.
Is er op een moment even geen tijd om te praten of wil je liever niet praten praat dan niet.
Maak je niet druk wanneer je een klein foutje maakt bijvoorbeeld de motor slaat een keer af zorg dat het niet weer gebeurd herstel de fout goed blijf goed kijken en denk er niet meer over na.
Wat achter jou ligt daar kun je niets meer aan veranderen alles wat voor jou is daar kun je nog wat van maken. Maak jij een fout dan kun je dat rustig vertellen aan de examinator zo weet hij dat jij je toch bewust bent van de fout.
Denk ook halverwege niet van het gaat goed zo. Blijf scherp en alert verwacht ten alle tijde het onverwachte.
Aan het einde van het praktijkexamen kom je terug bij het CBR hier moet jij voor- of achteruit een parkeervak inparkeren.
Als je zelf de keus hebt kies dan de makkelijkste optie voor jou en blijf alert en kijk goed.
Sta je stil in het parkeervak werk dan de auto af zet de auto in de vrij, handrem er strak optrekken, stroom verbruikers uitzetten, motor uitzetten en de sleutel uit het contactslot halen. En als laatst op je praktijkexamen stap je uit de auto.
Kijk voor het uitstappen in de binnenspiegel, voor je, linker buitenspiegel en links naast je open het portier met je rechterhand dan kijkt je min of meer al links naast je.
Afsluiting praktijkexamen
Hier eindigt jouw praktijkexamen.
Je loopt samen met de examinator het CBR gebouw binnen en daar krijg jij de uitslag voldoende of onvoldoende.
Nu wordt door de examinator het door jou ingevulde zelfreflectie formulier erbij gehaald en met jou besproken.
Neem voor het praktijkexamen onze gehele leergang nog eens een keer heel goed door zodat je goed voorbereidt op het praktijkexamen verschijnt.
Heel veel succes.
Klik hier voor alles wat jij moet weten over de autobanden.
Klik hier voor alles wat jij moet weten over het dashboard en overige schakelaars.