Bijzondere verrichtingen
Velen denken dat de bijzondere verrichtingen het belangrijkst zijn op je praktijkexamen.
Was dat maar zo dan zou het praktijkexamen een stuk eenvoudiger zijn.
Het gewone auto rijden het goed deelnemen aan het verkeer en inzicht tonen is veel belangrijker.
Waarom dan de bijzondere verrichtingen?
Bij de bijzondere verrichtingen gaat het vooral om te laten zien dat jij de auto goed beheerst, goed oplet en de juiste plaats bepaalt waar jij de bijzondere verrichting uitvoert.
Jij moet de auto stapvoets of nog langzamer kunnen laten rijden en daarbij ook snel en goed kunnen sturen. Stuur niet als de auto stilstaat.
Regel je snelheid met de koppeling en probeer de uitvoering zo vloeiend mogelijk te laten verlopen.
Voordat je begint eerst goed kijken omdat jij je er van bewust moet zijn dat je al het overige verkeer voor moet laten gaan. Maar ook tijdens de bijzondere verrichtingen moet je heel goed blijven opletten. Bijvoorbeeld wanneer jij begint te sturen en dat daarbij de voorkant of achterkant van de auto uitzwaait. Kijk ook goed op het moment dat je weer wil wegrijden.
Er wordt ook van jou verwacht dat je zelf een geschikte plaats opzoekt voor de bijzondere verrichting.
Zoek de ruimte en een goed uitzicht. Bijvoorbeeld bij het inparkeren ga je naast een busje inparkeren wanneer jij daarna weer wil wegrijden heb je een slecht uitzicht door dat busje. Geen goede plaats dus. Met een bocht achteruit zorg dan dat je een goed overzicht hebt over de kruising. Ook moet het niet te lang duren om een plekje te vinden dus zie je een geschikte plaats pak die dan ook en zoek een makkelijke plaats i.p.v. een moeilijke om de verrichting uit te voeren.
Wat voor bijzondere verrichtingen kun je krijgen?
1 Je kunt een hellingproef krijgen als opdracht de examinator zegt tegen jou dat je op die helling dan een hellingproef moet doen. Doe het dan met de handrem.
Ook kan het zijn dat je tijdens het rijden ergens op een niet al te steile helling komt stil te staan bijvoorbeeld voor een kruising en de auto wil wat naar beneden rollen bij het wegrijden. Jij moet zorgen dat dit niet gebeurt en dat kun je dat doen door eerst de koppeling iets op te laten komen tot het aangrijpingspunt dan kun je de rem loslaten en iets gas bij geven..
2 Je kunt recht achteruit rijden krijgen.
Jij moet zelf een geschikte plek zoeken voor het recht achteruit rijden. Stop ergens aan de rechter kant van de rijbaan en doe dat niet voor een in- of uitrit of op een oversteekplaats.
De bedoeling is dat je daar circa 20 meter recht achteruit kunt rijden.
Let tijdens het recht achteruit rijden er goed op dat de auto ook echt recht blijft gaan circa 30 a 50 cm tussen de auto en stoeprand.
De examinator geeft aan wanneer je moet stoppen met het recht achteruit rijden.
Let tijdens het achteruit rijden ook goed op het verkeer om je heen en stop zodra er verkeer aankomt.
3 Je kunt de omkeeropdracht krijgen.
Jij moet zelf een geschikte plek zoeken voor de omkeeropdracht.
De examinator geeft aan hoe je moet keren en dat kan door een halve draai of door middel van steken.
4 Je kunt een parkeeropdracht krijgen.
Ook hier zelf weer een geschikte plek opzoeken waar veel ruimte is en probeer altijd aan beide kanten van de auto een vrij vak te houden.
Een parkeeropdracht kun je krijgen op een parkeerplaats of in een straat.
Op een parkeerplaats geeft de examinator aan of je vooruit of achteruit moet inparkeren.
Houd er rekening mee dat je straks weer moet wegrijden bij het bepalen waar je parkeert dus ga niet naast een busje parkeren dan zie je weinig bij het wegrijden.
In een straat kan de examinator tegen je zeggen dat je moet fileparkeren.
Nu moet je zelf een plek zoeken om te gaan fileparkeren.
Let ook tijdens het fileparkeren weer goed op het verkeer om je heen en stop zodra er verkeer aankomt. Let vooral op dat je kijkt tijdens de neus uitzwaai.
Je kan de opdracht krijgen om in de straat waar je rijdt een bocht achteruit te maken.
Zoek zelf een geschikte plaats voor bocht achteruit. Denk daarbij aan dat je goed zicht om je heen hebt en dat je tijdens de bocht achteruit ook heel goed op het verkeer blijft letten met name bij het insturen. (neus uitzwaai)
Dus in het kort waar gaat het om bij de bijzondere verrichtingen:
1 Goede voertuig beheersing
2 Heel goed kijken
3 Plaats bepalen
Klik op één van onderstaande onderwerpen om hier een voorbeeld / uitleg voor te krijgen.
Hellingproef.